سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کانون الغدیر شهدای روستای انالوجه
<a href="http://parstools.com/">

فید خوان rss reader

طراح قالب
ثامن تـــم
امکانات وب


بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 7
کل بازدیدها: 215529

الامام المهدی علیه السلام : اما وجه الانتفاع بی فی غیبتی فکالانتفاع باشَمس اذا غیبهاعن الابصار السّحاب

یکی از زیباترین و ساده ترین و  موثرترین  روشهای  ارائه   معارف دینی  استفاده از روش تشبیه و تمثیل است . معارف اعتقادی و اخلاقی دین اسلام در قرآن وروایات هم در غالب  تشبیه و  ضرب المثل بیان شده است. چرا که این شوه ، شیوه ای غیر مستقیم برای بیان معانی و معارف است وضمن جذابیت و ساده گی ،برای درک بهتر و  بیشتر نیاز به تفکر و اندیشیدن  دارد و  فکر  را  فعال میسازد.

به همین دلیل لازم هست ما برای شناخت امام زمان این احادیث که در قالب تشبیه و تمثیل است بخوانیم و در مورد انها تفکر کنیم

 

اولین حدیث در مورد تشبیه امام زمان به خورشید پشت ابر است . نتایجی که از این تشبیه می توان گرفت .

 

 

1- همچنان که خداوند نور و حرارت را از طریق خورشید به عالم وحود می رساند . نورعلم نیزاز طریق توسل و توجه به امامان به بشریت و به ویژه شیعیان آنان میرسد.

2- تشبیه امام به خورشید پشت ابر به آن دلیل است که حالت انتظار را برساند ، چرا که دراین هنگام همه مردم انتظار کنار رفتن ابرها و ظهور خورشید را می کشند و از او مایوس نیستند.

3- منکر وجود امام زمان علیه السلام مانند منکر وجود خورشید پشت ابر است.

4- گاهی ابر از برابر خورشید کنار میرود و خورشید قابل رؤیت می باشد ، در زمان غیبت هم گاهی حضرت برای افراد رخ نشان می دهند.

5- امام چون خورشید نفعش فراگیر است ، مگر برای کسانی که خود از زیر نور و حرارت آن بیرون روند.

6- همچنانکه نمی توان به خورشید مستقیم نگریست ، لذا بیشتر افراد نیز از خورشید وجود امام مستفیما نمی توانند بهره ببرند.

7- نور خورشید ار روزنه ها و پنجره ها به همان اندازه که هست داخل می شود،نور و حرارت وجود امام هم به هر کسی به اندازه ظرفیت و آمادگی او خواهد رسید.(1)

8- همچنانکه با عبور  ابرها می توان خورشید را به تماشا نشست ، با عبور و خروچ از ابرهای تیره اخلاقی و اعتقادی می توان شاهد رؤیت جمال امام زمان علیه السلام بود.

9- همچنانکه ابرها در حرکتند و از برابر خورشید کم کم کنار می روند ، موانع ظهور امام زمان علیه السلام نیز در حال گذر است و انشاءالله ظهور حضرتش نزدیک است

10- موانع ظهور و علل غیبت ماندگار نیست و مرتفع خواهد شد ، همچنانکه ابرها در حال گذر و عبور هستند و تاریخ انقظاء دارند.

11- همانگونه که ابرها مانع همه آثار خورشید نیستند ، غیبت امام زمان علیه السلام هم موجب محرومیت از تمام آثار و برکات امام نمی شود.

12-خورشید سرچشمه نورسیارات است . و دیگر سیارات از او نور می گیرند وجود امام زمان علیه السلام هم کانون مرکزی نوراست و علماء ، عرفا ، حکماء و عبّاد از او نور می گیرند و هر چه دارند از او دارند.

13باظهور و طلوع خورشید دیگر ستاره ها و سیاره ها نوری ندارند با وجود امام نیز برای دیگران جایگاهی برای عرض اندام و اظهار نظر نیست.

14- برای استفاده بیشتر از خورشید باید موانع و ابرها راکنار زد، همچنانکه برای گرمابخشی و نور افشانی بیشتراز خورشید امام زمان باید موانع را کنار زد. (2)

چند مورد هم دانشجویان بنیاد مهدویت بیان کرده اند.

1- آن چیزی که مانع دیدن خورشید می شود ابرهای تیره وتار هستند و آنچه که مانع دیدن امام زمان علیه السلام هست ابرهای سیاه گناه و معصیت هستند.

2- خورشید با اینکه در پشت ابر است باز هم زمین را روشن می کند . امام زمان علیه السلام هم با اینکه غایب هستند جهان را با نور خود منور کرده اند.

 

1- علامه مجلسی - بحارالانوار

2- مهدی نیلی پور- فواید امام غایب

 

 

 

 

 


جمعه 92/2/6 .::. 11:56 صبح .::. مدیریت .::. نظرات ()
درباره ما

فروشگاه اینترنتی رزوه مارکت ارائه دهنده برنج و چای ایرانی و روغن حیوانی انالوجه تحویل درب منزل آدرس : basalam.com/rozveh