سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کانون الغدیر شهدای روستای انالوجه
<a href="http://parstools.com/">

فید خوان rss reader

طراح قالب
ثامن تـــم
امکانات وب


بازدید امروز: 42
بازدید دیروز: 47
کل بازدیدها: 215965

در آیات و احادیث وارد شده که گرفتن و دادن ربا حرام و مانند جنگ با خداوند است . ما می بینیم که بانکهای ما وقتی وامی می دهند سود میگیرند و یا وقتی سپرده میگذاریم سود میدهندکه مانند ربا است . چرا در کشور اسلامی این اتفاق می افتد.

 

                                                                                                                        

پاسخ –  . معاملات بانکی یعنی سود دادن به بانک یا سود گرفتن از بانک می تواند حرام یا حلال باشد . اگر این معاملات در چارچوب قراردادهای شرعی باشد حلال است ( تمام قرارداد بانک های جمهوری اسلامی شرعی است ) . صرف بانک جمهوری اسلامی این معاملات حلال نمی باشند . ما می توانیم از در بازار مسلمین گوشت بخریم و آنرا حلال در نظر بگیریم ولی وام گرفتن از بانک جمهوری اسلامی دلیلی بر حلال بودن آن نیست . وام و سود بر اساس یک قرارداد است . اگر قرارداد شرعی باشد ، بر اساس قرارداد عمل بشود و فرد هم گزارش قرارداد را بدهد و اسم آنرا عوض نکند . اگر شما با همسرتان در خیابان راه بروید ، می گویید که او دوست دختر من است ؟ خیر شما می گویید که این خانم همسر من است و این حکایت از یک قرارداد شرعی می کند. پس وقتی شما از بانک وام می گیرید بگویید : بر اساس قرار داد سود می دهم ، نگویید ربا می دهم . خدا فرموده است که تمام نیازهایتان را از من بپرسید . آرامش یک فرمول بیشتر ندارد و آن ارتباط با خداست . قرآن می فرماید : ازدواج مایه ی آرامش است . اگر این ارتباط از چارچوب بندگی بیرون بیاید مایه ی آرامش نیست و ارتباط نامشروع می شود . پس ازدواج و ارتباط نامشروع هر دو ارتباط با جنس مخالف است ولی یکی در چارچوب قراردادهای خدا هست و یکی در چارچوب قراردادهای خدا نیست . در مورد ارتباط با شب خدا می فرماید : شب را مایه ی آرامش شما قرار دادیم . خدا فرموده اول شب بخوابید ، سبک بخوابید و ... این طوری با شب ارتباط بر قرار بکنید و آرامش هم بدست بیاورید. می گویند : موسیقی مایه ی آرامش است . بله موسیقی که خدا تعریف کرده است مثلا صدای آب و برگ درختان . هر موسیقی در چارچوب بندگی خدا باشد مایه ی آرامش است . مراجع فرموده اند که موسیقی که باعث ترویج شهوت است آرامش را می گیرد . پس قراردادهای بانکی و تمام قراردادهای ما یکی است ولی خدا فرموده که معامله را این طوری انجام بده که من آرامش را در معامله ی حلال گذاشته ام و در حرام اضطراب گذاشته ام . در حلال برکت وجود دارد ولی در حرام بی برکتی وجود دارد . ازدواج ارتباط با جنس مخالف است ولی در قاعده ی خدا است . حتی ارتباط با قرآن فرمولی دارد . پس قراداد بانک ها شرعی است . ولی گاهی ما گزارش عمل حرام را می دهیم یا به قرارداد عمل نمی کنیم . کسی که در کنار همسرش قرار می گیرد نمی گوید که من عمل نامشروع انجام داده ام . ما هم نباید از عملیات بانکی گزارش نامشروع بدهیم . ما نباید بگوییم پول در بانک جمهوری اسلامی می گذاریم و بهره ی آنرا می گیریم یا بانک پول می دهد و ربا می گیرد ، این ها گزارش اشتباه است . این گزارش قرارداد را حرام می کند .این مثل این است که آقایی بگوید که این همسر من دوست دختر من است.پس ما باید بگوییم که با بانک قرارداد بسته ام و سود می گیرم . در ضمن ما نباید به قرادادها به صورت سوری نگاه بکنیم . اگر ما وام کالا گرفتیم باید کالا بخریم .

منبع : سمت خدا آقای ماندگاری


سه شنبه 93/2/16 .::. 7:5 عصر .::. مدیریت .::. نظرات ()
درباره ما

فروشگاه اینترنتی رزوه مارکت ارائه دهنده برنج و چای ایرانی و روغن حیوانی انالوجه تحویل درب منزل آدرس : basalam.com/rozveh